fredag 6 februari 2015

Att stirra sig blind

När jag fick detta delat till mig på FB skrattade jag. Rakt ut. För i ärlighetens namn. 


(Det handlar alltså om tre ungdomar som älskar kläder. De får åka till Kambodia och se lite mer ingående hur kläder tillverkas.  HÄR kan du se alla avsnitt)

HUR KAN MAN VARA SÅ BLIND?

Hur kan man inte förstå att om en tröja kostar 100 kronor, som dessutom har transporterats från andra sidan världen, som dessutom säljs i en lokal som antagligen har ganska dyr hyra (pga köpcentrum), hur kan man då inte se. 

Eller frågan är ju inte hur man inte kan se. 
Frågan är varför man inte vill se.


Jag rekommenderar alla att se. 
Se dokumentären om textilfabriken som rasade ihop. Den fabriken låg inte i Kambodja utan i Bangladesh. Men ändå.

Jag har rensat mitt FB. Bort med alla grupper som startar på "naturlig", "miljövänlig" eller "giftfri". Jag vill inte vara med längre. Jag tror nämligen inte på att t.ex "Ta det lugnt i ditt plastrenande, man behöver ju inte bli hysterisk". 
 Jag är också trött på den eviga konsumtionshetsen som alltid är närvarande. "Titta på mig, titta vad jag har köpt". Nej tack, jag vill inte se att din tremånaders unge har fått 5 nya bodies. Även fast de är GOTS-märkta. 


Den där GOTS-märkningen har verkligen lyckat sälja sig rakt in ekohysterin. En utmärkt ursäkt för att shoppa. 

Man säljer som vanlig ett samvete för de redan shoppingfrälsta. För OAVSETT vad ett märke än lovar, hur tror ni att det ser ut i en "GOTS" fabrik? Tror ni att skillnaden är stor om man jämför med de två "vanliga" fabrikerna jag länkat till i texten ovan? 

Min kära kollega får ibland diskutera GOTS med hennes kunder. Hurvida hennes tyger är GOTS-märkta. Hon syr precis som jag mest i återbrukat tyg. Återbrukat tyg som inte är ekologiskt, men nästintill garanterat giftfritt pga de många tvättarna, OCH det är ett tyg som faktiskt redan finns här.
Ändå är det många som absolut vill ha nyproducerat tyg. För det är ju GOTS-märkt.

Man stirrar sig alltså blind på ett märke. 

Hopplösheten jag känner är enorm. Och nä, jag kommer inte peppa och säga att tillsammans så kommer vi långt eller nån annan klyscha. Jag vill ha action. En bojkott. Av enorma mått.






1 kommentar:

  1. De flesta människor är inte så smarta, det är anledningen. Är man inte smart ser man inga samband. Gör man inte det känner man ingen samhörighet. Utan samhörighet söker man lycka genom konsumtion...skrev just om det. Tyvärr är girigheten och dumheten så stor i världen.

    SvaraRadera