söndag 4 januari 2015

Framtidens langare



Små påsar med oidentifierbart innehåll. En sked. Framtidens langare.

Det finns storföretag som inte vill att vi ska odla själva. Som vill att vi istället ska konsumera deras genmodifierade grödor. 

Det finns företag som vill besluta vilka fröer man får sälja eller odla.

Tänk att äga den kunskapen som krävs för att kunna odla sin egen mat. Att äga den tiden.

Jag har inga direkta ”nyårslöften” men däremot har jag mål som jag gärna vill uppnå.

Ett stort mål är ju såklart att äga mer av min egen tid. Ett annat är att odla mer. I år hoppas jag att jag kan lägga tid på det.

För nu, sakta men säkert, vänder det. Snart kommer solen och värmen tillbaka.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag har nämt det förut men inte så djupgående. Men jag tror att framtiden kommer se helt annorlunda ut. Att nuvarande samhällsstruktur kommer vara ett minne blott.

Jag tror inte att jorden kommer tillåta oss att fortsätta i det tempot vi håller nu. Bespruta jorden med gift. 
Vi kommer behöva läka alla sår vi orsakat jorden. Och sen börja om.

Några veckor innan jul hörde jag en intervju med redaktören för tidningen Hemslöjd. Hon sa något i stil med "Ok, nu har vi utvecklat massor av moderna tekniker. Det kanske är tid att inse att allt inte blev så bra. Kanske är det tid att gå tillbaka till gamla tekniker".

Men att backa bakåt i tiden en aning verkar nästintill omöjligt för många. 

Men om man nu vågar backa och lära sig det som våra förfäder kunde. Då tror jag att man senare i vår tid har ett stort försprång. 

Och så får vi hoppas att man inte kommer behöva köpa frön av "langare".

Edit! Jag glömde. Om du inte riktigt förstår vad jag pratar om kan du kika in på tex youtube och söka på GMO. Där finns många informativa filmer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar