onsdag 12 februari 2014

Det här med återbruk. Det är ett måste. Och om hur jag gör.



Allt du ser är återbrukat. Längst ner i inlägget får du veta vad allt en gång varit.

Mitt mål är ju att allt jag tillverkar i högsta grad ska vara av återbrukat material. Alltså material som en gång i tiden har varit något annat. Det är ju inte bara bra för naturen och människor, det är även bra för kreativiteten. Och i en värld som snurrar snabbare och snabbare måste man nästan öva sig på att det tar tid. För återbruk tar tid.


Vi delar upp det lite, först naturen och människor.

Det har väll inte undgått någon att textilindustrin är förödande, både för människor och natur. Program efter program har matats ut de senaste åren där vi bevittnar de horribla förhållanden som råder. Det jag länkat till är klädföretag men att det går annorlunda till Att det inte är hållbart är rätt uppenbart men ändå sker inga större förändringar. Och vi köper kläder och inredningstextil som aldrig förr, det är ju så billigt. Men de där billiga plaggen/inredningstextilen går ju sönder/blir omoderna så snabbt. Det är klart att kvalitet försvinner snabbast kvickt om en tröja kostar 99kr eller en gardin 150 kr. Och vad händer med det textila avfallet? Jo, detta.



När jag läser detta blir jag rädd. Det är så respektlöst. Mot allt och alla. 
 Men det finns ju sätt att undvika detta otroligt  onödiga slöseri. Nämligen med återbruk! Jag tror dock att många förknippar återbruk med ganska fula och omorderna, dåligt sydda kläder (det gjorde jag i början av min återbruksresa iaf).    Så behöver det inte vara. Man kan faktiskt göra vad sjutton som helst, precis vad man vill. Däremot måste man ha kunskapen för att göra det riktigt bra. Och tid. 


Så hur är återbruk bra för kreativiteten då? 

Personligen tycker jag att kreativiteten växer pga att man aldrig vet vad man får, man kan aldrig få det man exakt tänkt. Man måste mixa och matcha det bästa man kan och verkligen leta rätt på saker man behöver. För de finns, sakerna alltså. Men för att det ska bli så där bra behövs också…

...Tid

För att syssla med återbruk behöver man tid. Och fantasi. Det är faktiskt allt man behöver. Och lite tålamod. 

Om man inte använder sig av återbrukat material ser tillvägagångssättet för att t.ex. sy något ut ungefär så här; 

Vad ska jag sy? - Ett bi. Jag behöver gul och svart/grå sammet, tyg till vingarna, brodyrgarn till ögon, stoppning och tråd. 
Så åker man till tygaffären och köper tygen och tråden, det blir ganska dyrt. Allt är "nyproducerat" och det går relativt snabbt att få ihop allt man vill ha. 

Men om man sysslar med återbruk kan det gå till så här (iaf för mig).

Vad ska jag sy? -Ett bi. Jag behöver gul och svart/grå sammet, tyg till vingarna, brodyrgarn till ögon, stoppning och tråd.  
Jag kollar tradera, blocket och tyggrupper på facebook om det är några som har gul sammet. Efter någon dags letande (och detektivarbete) hittar jag en dam som säljer gula sammetsgardiner på blocket. Jag möter upp damen och köper gul sammet. Grå sammet har jag hemma, jag har fått det av någon. Tyget till vingarna har jag hemma*. Brodyrgarnet har jag köpt på loppis, det finns ofta små påsar med blandade garner i till en otrolig billig peng (och ofta lite udda färger vilket jag gillar). Det enda "nya" jag köper är stoppning och sytråd. Det tar betydligt längre tid än om man inte återbrukar.



*En bra grej med återbruk är att jag ofta använder mig av gamla påslakan = sjukt mycket tyg. Och eftersom det är billigare än "nyproducerat" tyg får man "mer" tyg för pengarna. Det betyder att mitt tygsortiment växer sig större för en billig peng och behovet av att köpa mer och nytt tyg försvinner, eftersom det nästan alltid blir mycket tyg över. 


På bilden här ser ni egentligen en clementinlåda, en blommig 60-tals gardin, en modern mossgrön sammets gardin, ett påslakan från 70-talet, en ridå från Stockholms stadsteater och garn från… ja där får nog fantasin hjälpa till. 
Och när jag har trollat färdigt med textil och garn har det huxflux blivit en kanin, en liten säng med fjärilar och blomgirlanger, ett blommigt täcke, en madrass och kudde av "mossa" och en liten virkad kofta. 

 I ÅTERBRUK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar